Geplaatst in: CD-Besprekingen | 0

Praeludium en fuga in a BWV 551
Partita diverse sopra il Chorale ‘Ach, was soll ich Sünder machen’ | BWV 770
Sinfonia ‘Nach dir, Herr, verlanget mich’ | BfV 150
Christus, der uns selig macht | BWV 747
Sinfonia ‘Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit’ | BWV 106
Toccata in g | BWV 915

De vorige cd van Bart Jacobs – “Bach’s beste leerlingen”, gerealiseerd op het Thomas-orgel van Bornem – staat nog vers in m’n geheugen. Ook op deze cd bespeelt hij weer een orgel van de Belgische orgelmaker Thomas uit Ster-Francorchamps. En wat voor één….

Net als bij zijn cd uit Bornem heeft hij ook hier gekozen voor een originele insteek. Daarmee houdt hij vast aan het concept. Dat verdient waardering. Wil je vandaag de dag nog van enige betekenis zijn dan moet je in ieder geval origineel zijn. Daar is ook met deze tweede cd over nagedacht. In dit programma worden Bach’s vroege orgelwerken vergezeld door een viertal sinfonia’s. De muziek op deze cd wil een heel andere Bach laten horen dan diegene die we gewend zijn, zo schrijft Jacobs in het boekje. In deze vroege composities zien we voornamelijk invloeden van componisten die de jonge Bach rechtstreeks had leren kennen, zo vervolgt hij. Jong, onstuimig en virtuoos; zo kunnen we de jonge Bach wel typeren. Zijn Lünenburgse kennismaking en ontmoeting met George Böhm (1661-1733) bracht hem in contact met de Hamburgse organist Johann Adam Reincken (1623-1722). Invloeden daarvan horen we onder andere in de kleine koraalfantasie Christ lag in Todesbanden alsook in de Partita diverse sopra il Chorale ‘Ach, was soll ich Sünder machen’. Vooral in die Partita krijgt Jacobs alle kans om het orgel in al zijn kleuren te etaleren. Zijn spel is intens, met een soepele toon en een vocale voordracht. En zeker in combinatie met het prachtige Thomas-orgel houdt dit je aandacht gevangen. Onlangs betitelde organist Sietze de Vries Jacobs spel in Bornem als ‘zeer muzikaal, gekoppeld aan een prachtig delicaat toucher’. En inderdaad, alle nuances zijn aanwezig in zijn spel. Luister eens naar de ‘breekbaarheid’ in de Sinfonia ‘Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit’ en naar de zangerigheid in de Sinfonia ‘Der Herr denket an uns’. Of naar het tintelende Machs mit mir, Gott, nach deiner Güt. Een lust voor het oor!

Het tweeklaviers en 15 stemmen tellende Thomas-orgel uit het Belgische Hoogstraten – wat geïnspireerd is op de kleine Noord-Duitse instrumenten van eind zeventiende, begin achttiende eeuw – is een fantastisch voertuig voor deze muziek. De eerste uitgave van het jonge Belgische label Mixtuur werd ook in Hoogstraten opgenomen. En daarin excelleert hetzelfde orgel o.a. in de orgelconcerten van Händel in een uitvoering van orgel en orkest met organist Bart Rodyns. Ik verzeker u; genieten geblazen! Mixtuur laat met deze uitgave opnieuw van zich horen. De opname is zeer fraai en heeft een heel open en transparant karakter. Zo hoort het!

Kortom, een zeer genietbare cd!

JAN-WILLEM VAN BRAAK | NOVEMBER 2015